Wtryskiwacze piezoelektryczne są montowane w silnikach benzynowych i wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zapewniają one lepsze osiągi silnika i mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi wtryskiwaczami elektromagnetycznymi dzięki szybszemu i bardziej precyzyjnemu dozowaniu ilości wtryskiwanego paliwa, a w silnikach wysokoprężnych głównie dzięki wyższemu ciśnieniu wtrysku (do 1800 barów).
Dzięki tej technologii możliwe jest również zmniejszenie wibracji i hałasu spowodowanego spalaniem mieszanki poprzez zwielokrotnienie ilości wtrysków przed i po wtrysku oleju napędowego do komory spalania.
Otwarcie wtryskiwaczy piezoelektrycznych jest kontrolowane niezwykle szybko i precyzyjnie przez przepuszczenie prądu elektrycznego przez stos elektrod i ceramiki. Prąd powoduje mikro-rozszerzenie tego stosu, co pociąga za sobą uniesienie iglicy wtryskiwacza i przepuszczenie paliwa. W silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim ciśnienia są znacznie niższe. Nie przekraczają one 200 barów.
Dzięki wtryskiwaczom piezoelektrycznym można bardziej elastycznie i precyzyjnie sterować fazami wtrysku i wtryskiwanymi ilościami. W ten sposób przebieg cyklu wtrysku jest dostosowany do wymagań różnych warunków pracy silnika przy jednoczesnym spełnieniu wymaganych norm emisji spalin.
Do podstawowych zalet wtryskiwacza piezoelektrycznego można zaliczyć wysokie ciśnienie wtrysku (do 2000 barów), bardzo krótkie czasy przełączania (maksymalnie tylko 0,2 milisekundy), w każdym cyklu roboczym możliwe jest wykonanie kilku wstrzyknięć i dokładne dozowanie ilości wstrzykiwanych produktów. Wtryskiwacz piezoelektryczny, który pracuje wadliwie, będzie trudniejszy do zdiagnozowania, ponieważ po dłuższej pracy silnika trzeba będzie szybko go zdemontować. Wadliwym wtryskiwaczem będzie ten, którego „nos” będzie nasączony olejem napędowym. Aby to potwierdzić, wystarczy lekko nacisnąć rozrusznik, aby przekonać się, że z cylindra wydobywa się olej napędowy.
Należy podkreślić, że w przypadku gdy bateria znajdzie się w pozycji otwartej wtryskiwacza, nie musi on być zasilany napięciem stałym i pozostaje w stanie otwartym do momentu wydania polecenia zamknięcia. Stąd dodatnie i ujemne wartości szczytowe prądu w przebiegu. Z tego powodu nigdy nie należy odłączać wtyczki wielokrotnej wtryskiwacza, gdy silnik pracuje. Jeśli wtryskiwacz jest w stanie otwartym, może spowodować hydrauliczne zablokowanie silnika olejem napędowym. Silnik zostanie zatrzymany, jeżeli moduł sterujący wykryje usterki wtryskiwacza lub układu sterowania.